تفاوت های ظریف متناسب با محصول و بازار در Web3

به گزارش نیوز کانال و به نقل از کوین تلگراف Web3 نمایانگر مرحله بعدی اینترنت است که با تمرکززدایی، مالکیت کاربر و توزیع ارزش عادلانه مشخص می شود. مانند تمام فناوریهای جدید، موفقیت آن به رفع نیازهای بازار و درک چالشهای کاربران بستگی دارد. با این حال، بسیاری از ابتکارات Web3 دستیابی به یک تناسب
به گزارش نیوز کانال و به نقل از کوین تلگراف Web3 نمایانگر مرحله بعدی اینترنت است که با تمرکززدایی، مالکیت کاربر و توزیع ارزش عادلانه مشخص می شود. مانند تمام فناوریهای جدید، موفقیت آن به رفع نیازهای بازار و درک چالشهای کاربران بستگی دارد. با این حال، بسیاری از ابتکارات Web3 دستیابی به یک تناسب محصول با بازار را از دست دادهاند، و اغلب رویکرد «بسازید و خواهند آمد» را اتخاذ میکنند. این طرز فکر به ویژه در دوران رکود بازار مضر بوده است. در حالی که اصول اصلی تناسب محصول با بازار (PMF) ثابت می ماند، کاربرد آنها در زمینه Web3 تکامل یافته است.
اهرم های تناسب محصول با بازار
معادله PMF یکی از سختترین مشکلات برای شکستن در Web2 است و اکثر استارتآپها به این مرحله نمیرسند. اکثر پروتکل های Web3 توانایی خود را برای عبور از شکاف تناسب محصول با بازار نشان نداده اند. این تا حد زیادی به دلیل جذابیت دلالان است تا کاربران واقعی – بسیاری ممکن است از این زمستان وحشیانه ارزهای دیجیتال جان سالم به در نبرند. افکار من در مورد PMF با استفاده از اصول Web2 که طی چندین سال فعالیت شرکتهای SaaS برای سالها با موفقیتهای قابلتوجه و برخی شکستها آموخته شده است، فرموله شده است.
از نظر عملی، PMF فقط در مورد دو اهرم است – مشتریان یا توسعه دهندگان که از محصول در فرکانس بالا (استفاده) و در مدت زمان طولانی (نگهداری) استفاده می کنند. اگر کسی بتواند کد هر دوی اینها را بشکند، در مسیر دستیابی به PMF هستید.
چالش ها، ریسک ها و فرصت ها Web3
در حالی که اصول PMF برای هر محصولی ثابت می ماند، در هر دوره ای، Web3 به دلیل ماهیت غیرمتمرکز و مالکیت جامعه، تفاوت های ظریفی دارد. در حالی که اکثر مردم فناوری پیشگامانه با بلاک چین را می پذیرند، تعداد کمی از پروژه ها/پلتفرم های Web3 از طریق PMF به مقیاس رسیده اند.
جلوه های شبکه های ظریف
جلوههای شبکه باعث موفقیت پلتفرمهای Web2 شد و سازندگان و سرمایهگذاران را برای سالها جذب کرد. در حالی که برخی اثرات شبکه قویتری را در Web3 پیشبینی میکنند، برخی دیگر استدلال میکنند که Web3 ممکن است به دلیل عدم قابلیت دفاع، آنها را کاهش دهد.
پلتفرمهای Web2، مانند eBay، عمدتاً توسط فعالان بازار هدایت میشوند و زیرساختها، منابع مالی و حاکمیت خود را در داخل مدیریت میکنند. یک نوع Web3 باید در مقیاس وسیعتری عمل کند و نه تنها بازار، بلکه زیرساختها، تامین مالی و لایههای حاکمیتی را نیز در بر بگیرد. پلتفرمهای Web3 زیرساختها را هماهنگ میکنند، نقدینگی رمزی را برای تامین مالی و ارزشگذاری مدیریت میکنند و رویکرد حاکمیتی فراگیرتری را اتخاذ میکنند. مهمتر از همه، ارزش Web3 عمیقاً در جامعه آن ریشه دارد و کاربران بر خلاف جامعه کاربر محور Web2 نقش اصلی را در ایجاد ارزش آن ایفا می کنند.
پلتفرمهای Web2 از طریق چهار شکل اصلی ارزش انباشته شده قابل دفاع هستند: داده، محتوا، شهرت و نفوذ. این مقادیر ذخیرهشده، همراه با هزینههای بالای سوئیچینگ، به پلتفرمهای Web2 اجازه میدهد از شیوههای استخراج گسترده بهره ببرند، چه از طریق نرخ بالای برداشت یا جمعآوری دادهها. با این حال، با کاهش هزینه های سوئیچینگ و قابل حمل بودن همه ویژگی ها در Web3، اثرات شبکه کمتر قابل دفاع هستند.
مکانیک توکن
توکن ها نقش مهمی در استراتژی بازار Web3 دارند و به دستیابی به شتاب شبکه کمک می کنند. با این حال، تاکید بیش از حد بر روی توکنها میتواند فرد را گمراه کند که فکر کند به تناسب محصول با بازار (PMF) دست یافتهاند. PMF واقعی بر اساس ارزش ذاتی و سودمندی محصول است. صرفاً استفاده از توکن ها برای افزایش استفاده بدون یک محصول جامد می تواند پرهزینه باشد و خطر کاهش ارزش دارایی های خزانه را به دنبال داشته باشد.
کاربرانی که فقط با سودهای پولی جذب می شوند وفادار نیستند. آنها اغلب زمانی که مقادیر نشانه کاهش می یابد، ترک می کنند. محصولات موفق Web3 مانند dydx، Uniswap و Arbitrum قبل از معرفی توکن ها به PMF دست یافتند. در حالی که توکنها میتوانند انگیزه جذب توسعهدهندگان و کاربران را فراهم کنند، اتکای زودهنگام به آنها بسیاری از پروژهها را به بیراهه کشانده است – مخصوصاً زمانی که پویایی بازار تغییر میکند. توکنها ممکن است تعامل را در زمانهای صعودی افزایش دهند، اما در مراحل نزولی، میتوانند منجر به افزایش فرسایش شوند، به خصوص اگر پلتفرم زیربنایی فاقد محتوا باشد.
معیارهای PMF
سفر PMF یک شبه آشکار نمی شود و مستلزم چندین تکرار، سناریوهای آزمون و خطا و برخی آزمایش های برنامه ریزی شده با تقاضا و استفاده است. این یک سفر ۱۲ تا ۱۸ ماهه است. درک اهرم های کلیدی PMF مهم است. در Web3، در حالی که توکنها میتوانند به کاتالیز و راهاندازی حرکت به بازار کمک کنند یا PMF را به محض ایجاد مقیاس کنند، جایگزینی برای PMF نیست و همچنین ممکن است یک حس نادرست موفقیت ایجاد کند.
تئوری کلی در مورد PMF به نظرسنجیهای NPS (امتیاز خالص تبلیغکننده) و غیره اشاره میکند. به طور معمول، افراد Web3 معیارهای غرور را دنبال میکنند (مثلاً اندازه جامعه در کانالهای خاصی مانند تلگرام یا X، تعداد دانلودهای dapp، تأییدیههای تأثیرگذار و غیره) . این معیارهای بیهودگی به سمت PMF حرکت نمی کنند. یک PMF به دو اهرم اساسی بستگی دارد: فراوانی استفاده از محصول و حفظ کاربران ایجاد ارزش طول عمر مشتری (CLTV).
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰