کد خبر : 208628
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 اسفند 1401 - 16:11

ثبت ۱۱ اثر ناملموس و طبیعی مرکزی در فهرست میراث ملی کشور

ثبت ۱۱ اثر ناملموس و طبیعی مرکزی در فهرست میراث ملی کشور

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه ۱۱ اثر ناملموس و طبیعی این استان در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد، گفت: ثبت ملی آثار ناملموس می‌تواند موجب آشنایی بیشتر، ماندگاری و معرفی هر چه بهتر فرهنگ هر منطقه شود، بنابراین یکی از سیاست‌های مهم میراث‌فرهنگی ثبت آثار ناملموس در فهرست آثار

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه ۱۱ اثر ناملموس و طبیعی این استان در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد، گفت: ثبت ملی آثار ناملموس می‌تواند موجب آشنایی بیشتر، ماندگاری و معرفی هر چه بهتر فرهنگ هر منطقه شود، بنابراین یکی از سیاست‌های مهم میراث‌فرهنگی ثبت آثار ناملموس در فهرست آثار ملی است.

ثبت 11 اثر ناملموس و طبیعی مرکزی در فهرست میراث ملی کشور

 مصطفی مرزبان افزود: ۶ اثر ناملموس شامل، مراسم خُن در تعزیه روستای اردمین شهرستان ساوه، آیین دوز دوگمک (نمک‌سابی) در روستای یاسبلاغ شهرستان کمیجان، شیوه و مهارت ساخت ساز چوگور، گویش آشتیانی، شیوه تهیه شربت اوین آوا در شهرستان کمیجان و مراسم عروسی اوجاق در روستای استوه شهرستان خنداب است.

وی ادامه داد: ۵ میراث طبیعی نیز شامل درخت توت کهنسال و درخت چنار کهنسال معین آباد شهرستان تفرش، درخت چنار کهنسال مّکان روستای خرازان شهرستان تفرش، درخت چنار کهنسال چرده روستای چنارستان شهرستان شازند و تنگه و چشمه روستای آشیانک شهرستان ساوه است که پس از تشریفات قانونی از طرف شورای ثبت آثار طبیعی، در فهرست میراث طبیعی ملی کشور قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه تاکنون ۵۳ اثر استان مرکزی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اظهار داشت: نخستین گام برای حفاظت از میراث ناملموس شامل شناسایی مستندسازی، پژوهش، نگهداری، ترویج، ارتقا یا انتقال میراث به ویژه از طریق آموزش رسمی و غیررسمی و احیای مجدد جنبه‌های مختلف آن است.

مرزبان تصریح کرد: آثار طبیعی تحت نظارت و حمایت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار دارد و در این رابطه تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این اداره‌کل است. بنابراین هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود، ممنوع است و برابر با قانون با متخلفان با جدیت برخورد خواهد شد.

وی بیان داشت: آثار طبیعی پدیده‌های کم‌نظیری است که برای آنها جایگزینی وجود ندارد و از نظر تاریخی، علمی و طبیعی ارزش زیادی دارند. این آثار در طبیعت و گاهی اوقات در گیاهان و جانوران هم دیده می‌شود که به جهت حفاظت از آنها، به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت می‌شوند.

منبع: ایلنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مرجع دانلود زيرنويس

خرید رپورتاژ آگهی + نکات خرید

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح