کد خبر : 182291
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 - 17:15

آنچه یک نمایش عروسکی در خراسان جنوبی را به فرش قرمز ملی کشاند

آنچه یک نمایش عروسکی در خراسان جنوبی را به فرش قرمز ملی کشاند

ایسنا/خراسان جنوبی کارگردان و نویسنده نمایش “زال سپیدموی” از راه یافتن این اثر به هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک خبر داد و از ویژگی‌های این اثر برای راهیابی به این جشنواره گفت. حسین عباس زاده که حضور و برگزیده شدن در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی را در کارنامه خود دارد، در گفت‌وگو با ایسنا

آنچه یک نمایش عروسکی در خراسان جنوبی را به فرش قرمز ملی کشاند

ایسنا/خراسان جنوبی کارگردان و نویسنده نمایش “زال سپیدموی” از راه یافتن این اثر به هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک خبر داد و از ویژگی‌های این اثر برای راهیابی به این جشنواره گفت.

حسین عباس زاده که حضور و برگزیده شدن در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی را در کارنامه خود دارد، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جشنواره مبارک معتبرترین جشنواره عروسکی هنرهای نمایشی در ایران است.

وی به برگزیده شدن نمایش “زال سپیدموی” در کنار ۱۰ اثر دیگر، اشاره کرد و افزود: هیات انتخاب بخش نمایش‌های صحنه‌ای بزرگسال این جشنواره، متشکل از مریم اقبالی، محمد اعلمی و محمدرضا علی اکبری، ۱۱ نمایش را برای شرکت در این بخش انتخاب کردند.

کارگردان و نویسنده این نمایش از شاخصه‌های نمایش خود می‌گوید و ادامه می‌دهد: نمایش “زال سپیدموی” اثری روایتی نثر و نظم گونه است از تولد زال و زندگی با سیمرغ و … که در سیر روایت از موسیقی مقامی و آیین‌های خراسان جنوبی برای تصویرسازی بهره گرفته است.

عباس زاده اظهار کرد: این داستان نمایش عروسکی بر اساس شاهنامه فردوسی نگارش شده و متعهد به داستان زال و پرورش او در دامان سیمرغ است که پس از رها کردن کودک در دامنه کوه البرز، سیمرغ او را از مرگ حتمی نجات داده و در کنار فرزندانش پرورش می‌دهد و به او خرد و دانایی و رسوم پهلوانی می‌آموزد و در نهایت دوباره به آغوش سام بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه در این داستان، سپیدی مو نشانگر تجربه است، تصریح کرد: در این نمایش نشان دادیم که زال چه فاکتورهایی داشته که فردوسی زال را معرفی می‌کند.

عباس زاده با بیان اینکه در این داستان، پرورش بر آموزش اولویت دارد، افزود: شهریورماه ۹۷ پس از بازنویسی متن بخش‌هایی به کار اضافه شد و در آذرماه ۹۷ بر روی صحنه اجرا داشتیم که با استقبال مواجه شد.

وی با بیان اینکه پس از آن برای هر بخش یک فرد تخصصی را گماردیم، تصریح کرد: در این نمایش، از بازیگران ترکیبی استفاده کرده و از بازیگران جوان در کنار پیشکسوتان بهره بردیم.

کارگردان و نویسنده این نمایش با بیان اینکه پس از تایید متن به سراغ طرح و ایده‌های عروسکی رفتیم، افزود: عروسک‌ها در فاصله دو ماه ساخته شد  و نمایش به مرحله بازبینی راه پیدا کرد.

عباس زاده با بیان اینکه خوشبختانه همه افراد گروه وقت گذاشتند و حاصل کار، نمایشی پرمحتوا شد، تصریح کرد: با همکاری گروهی به جشنواره راه پیدا کردیم و اکنون در حال تمرین هستیم؛ ۱۰  تا ۱۷ اسفندماه جاری جشنواره در تهران برگزار می‌شود، اما به جهت احترام به کادر درمان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی جشنواره غیر حضوری بوده و تا ابتدای اسفندماه فیلم نمایش که در سالن همایش دانشگاه پیام نور بیرجند ضبط خواهد شد، به دبیرخانه  ارسال می‌شود.

وی به معرفی عوامل این نمایش پرداخت و گفت: در این نمایش در نمایش عروسکی، مهرداد عباس زاده و مهدی عاملی نیا عروسک گردانان عروسک زال، جواد قادری گسک، علی مجیدی و محمود خسرو منش؛ عروسک گردانان سام، حجت دلاورنیا و علی ملک آبادی؛ عروسک گردانان سیمرغ، لیدا حبیبی و مرضیه خسروی؛ عروسک گردانان نگارین و نرجس برهانی و سارینا عرفان جو؛ عروسک گردانان ندیمه حضور دارند.

عباس زاده بیان کرد: همچنین فاطمه محمدی به عنوان راوی اول، نرجس برهانی راوی دوم، سارینا عرفان جو راوی سوم، لیدا حبیبی راوی چهارم، ویدا جمالی پور راوی پنجم، بهاره چهره آسا راوی ششم و فرناز خلیل نژاد  به عنوان بچگان سیمرغ به ایفای نقش پرداختند.

وی افزود: علیرضا محمدی؛ صداپیشه عروسک سام، مهرداد عباس زاده؛ صداپیشه عروسک زال، نازنین براتی؛ صداپیشه عروسک سیمرغ، لیدا حبیبی؛ صداپیشه عروسک نگارینو، نرجس برهانی؛ صداپیشه عروسک ندیمه هستند.

عباس زاده با بیان اینکه این نمایش به سفارش و تهیه کنندگی مریم یزدانی (موسسه کودکان برتر بیرجند) و انجمن هنرهای نمایشی استان ساخته شد، اظهار کرد: طراحی فرم و حرکت برعهده نازنین دستگردی، طراحی و ساخت عروسک‌ها کار محمدرضا سعادتی و ماکان وزیری، طراحی و دوخت لباس کار زینب چمنی، طاهره چهکندی نژاد و نازنین دستگردی، نور و افکت؛ آرمان یوسفی و دینا جان محمدی، عکاس؛ مهتاب عباس زاده، مدیر صحنه؛ بهمن خلیل نژاد، مدیران تصویر برداری؛ هادی ثابت و ماکان وزیری، بخش موسیقی؛ مهدی سلم آبادی، امیر مددی‌پور، فاطمه لاری، حجت دلاورنیا، جواد محمدی، علی اشرفی خراسانی و نادیا دستگردی است.

تئاتر را دریابید 

وی، نقش تئاتر را در بیان مسائل روز جامعه پررنگ توصیف کرد و یادآور شد: تئاتر مسئله‌ای را مطرح می‌کند که نیازمند تمرکز مخاطب و حضور فکری مخاطب است، بنابراین نیازمند توجه هرچه بیشتر است.

این نویسنده بیان کرد: آنچه که به یک تئاتر هویت می‌دهد، عوامل، تخصص و مهارت است و آنچه که بیش از همه می‌تواند این تخصص‌ها را بیدار و فعال کند، توجه هرچه بیشتر مسئولان ابتدا در سطح استانی و سپس در سطح ملی است تا استعدادهای استانی که توانایی و ظرفیت دیده شدن در سطح ملی و بین المللی دارند، بیشتر دیده شوند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح